Проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок передбачено статтею 13 Закону України “Про оцінку земель”.
Нормативна грошова оцінки землі є базою для визначення розміру земельного податку та орендної плати за користування землями державної/комунальної власності.
Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» визначено, зокрема, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться
не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Вказані роботи відносяться до заходів першочергового значення, що впливають на дохідну частину місцевих бюджетів.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України “Про землеустрій”.
В програмному забезпеченні Державного земельного кадастру впроваджено можливість надання витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населеного пункту при подачі заяви в електронній формі через електронні сервіси Держгеокадастру
Функціонал щодо автоматичного формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів дає змогу розраховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок населених пунктів з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру за умови внесення до Державного земельного кадастру відомостей про таку оцінку.
Так, станом на 01.01.2025 оновлено нормативну грошову оцінку земель та внесено до Державного земельного кадастру електронні документи з відомостями про нормативну грошову оцінку земель лише по 2 населеним пунктам.
Однак, враховуючи вимоги ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», станом на 2025 рік нормативна грошова оцінка земель по 254 населеним пунктам на території Запорізької області потребує актуалізації. Це населені пункти, нормативна грошова оцінка яких розроблялась більше 7 років тому.
З метою організаційного та методичного забезпечення проведення нормативної грошової оцінки земель, а також реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області ведеться моніторинг оновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Органам місцевого самоврядування територіальних громад надсилаються листи з відповідними роз’ясненнями щодо Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147, яка дає можливість виготовляти технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель як всієї громади, так і її частини, і окремого населеного пункту. Наголошується на важливості проведення зазначених робіт.
За інформацією, наданою органами місцевого самоврядування встановлено, що на 88 населених пунктів передбачено кошти на оновлення нормативної грошової оцінки земель, з них на 1 населений пункт укладено договір з проектною організацією на проведення нормативної грошової оцінки. На 166 населені пункти відсутні кошти на оновлення нормативної грошової оцінки земель.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, з метою забезпечення вимог чинного законодавства, збільшення надходжень коштів від плати за землю до місцевих бюджетів, рекомендує територіальним громадам, при формуванні місцевого бюджету, передбачити кошти на проведення повторної нормативної грошової оцінки земель окремих населених пунктів та укласти договори з юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України “Про землеустрій”. Для цих цілей, згідно зі статтею 209 Земельного кодексу України, також можуть використовуватись кошти, які надійшли від сплати втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва до місцевих бюджетів.
Проведення нормативної грошової оцінки має не тільки регуляторний характер щодо поліпшення земельних відносин, а також значний соціально-економічний аспект, оскільки за рахунок зростання надходжень від плати за землю органи місцевого самоврядування отримують додаткову можливість підвищувати соціально-економічний стан населених пунктів, сприяти виконанню регіональних програм розвитку адміністративно-територіальних одиниць, розробити механізми економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.