Своєчасне поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів має вагоме соціальне та економічне значення, тому згідно з Законом України «Про оцінку земель» ці роботи проводяться щонайменше раз на 5-7 років.

Науковий підхід, покладений в основу визначення  нормативної грошової оцінки населених пунктів дозволяє при визначені розміру плати за землю врахувати такі фактори, як місцеположення населеного пункту та конкретної земельної ділянки, функціональне використання, екологічний стан, соціально-містобудівну привабливість території, рівень благоустрою і т.д. Завдяки цьому, нормативна грошова оцінка з одного боку виконує функцію захисту інтересів землекористувачів та власників землі, оскільки за її допомогою кожен з них має сплачувати свою справедливо визначену плату за використання земель. З іншого боку, проведення цих робіт впливає на прибуткову частину місцевих бюджетів, істотно покращуючи економічну ситуацію на місцях. За підрахунками фахівців, після проведення робіт, надходження від платежів за землю збільшуються, як правило в 1,5-3 рази.

На території Запорізької області налічується 950 населених пунктів, з яких поновлення нормативної грошової оцінки земель потребують 925 населених пунктів.

Для проведення цих робіт територіальним громадам необхідно:

  1. Передбачити відповідні кошти на проведення робіт з нормативної грошової оцінки земель у місцевому бюджеті (ст. 209 ЗКУ передбачає можливість спрямування на виконання цих робіт коштів, отриманих в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництв).
  2. Обрати ліцензовану землевпорядну організацію, яка має право здійснювати відповідну нормативну грошову оцінку земель.
  3. Прийняти рішення на сесії органу місцевого самоврядування про надання дозволу на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту.
  4. Затвердити нормативну грошову оцінку відповідним рішенням сесії.

Довідково:

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.